Caecilia-avond als afscheid voor Pieter Geleijns

Tekst bij foto: Burgemeester Hans Beenakker speldde de Koninklijke onderscheiding bij Pieter Geleijns op. Zijn dochters Ineke en Hanneke kijken op de achtergrond toe.

Het kerkelijk jaar kent een aantal hoogtepunten. Naast de grote feesten zijn er ook enkel dagen die ons herinneren aan de heiligen. Sint Jan bijvoorbeeld op de dag van de zomerzonnewende, precies tegenover kerst. Of Sint Caecilia op 22 november, die zowel in de katholieke als de orthodoxe kerken en ook in veel protestantse kerken gevierd wordt. Naar deze heilige is ook de Caeciliakapel vernoemd, waar vanouds de Lutheranen in Tiel kerkten.

Caecilia is de heilige, die vooral verbonden wordt met de kerkmuziek. En zo was er een traditie om op deze dag een muzikale avond in de kapel te organiseren. Pieter Geleijns heeft dat met zijn cantorij georganiseerd en daarbij musici uitgenodigd voor een mooi programma.

Nu heeft Pieter inmiddels afscheid genomen als cantor. Zijn (ruim) 40 jaar als cantor zouden Caecilia-avond 2023 feestelijk worden afgesloten. Met hulp uit de cantorij, maar vooral door zijn dochters Hanneke en Ineke en enkele musici werd er een prachtig programma samengesteld voor deze avond. Met wat verrassingen, want dat hoort toch een beetje bij zo´n afscheidsmoment.

Misschien de grootste verrassing was dan, dat ook de burgemeester een rol speelde. Want in het geheim werd er voor Pieter een lintje aangevraagd. En dat lintje kwam er. Mooier had het niet ingelijst kunnen worden dan door de prachtige sfeer in de Caeciliakapel. Met muziek uitgevoerd door de (uitgebreide) lutherse cantorij, Jonathan Kooman, Pieter Dirksen, Maartje Meijssen, Ineke Geleijns, Ben Middeldorp, het Tiels Vocaal ensemble en Jeanette Halter.

Een onvergetelijke avond in een prachtig gevulde Caeciliakapel.

Klik hier voor de (telf)geluidsopname van 22-11-2022
Klik hier voor de nieuwsmedia het Kontakt